Ali je res? Ali je prijazno? Ali je koristno?

    slika

    Ko vstopite v srednješolsko učilnico, so na steni nad okni z veliko, izrazito pisavo izpisana tri vprašanja. Vprašanja pritegnejo dijake v spodbudno in vzdržno družbeno okolje. Ali je res? Ali je prijazno? Ali je koristno?

    Učitelj s temi neposrednimi vprašanji spodbuja učinkovit družbeni kodeks ravnanja, tako da dijake poziva, naj se drug do drugega lepo vedejo. Učenje se izboljša s tem, ko dijaki delujejo v skladu s tem hitrim, tridelnim preizkusom o medosebni komunikaciji: Ali je res? Ali je prijazno? Ali je koristno?

    Ta načelni pristop, ki se ga spodbuja v razredu, je tehtno merilo in vzorec za ustrezno družinsko življenje, poklicno življenje in komuniciranje na družbenih medijih. Naš jezik lahko bodisi povzdiguje in spodbuja bodisi rani in žali.

    Komunikacija, ki ne prestane tega preprostega testa, se lahko pojavi v vseh jezikih in na priljubljenih družabnih tehnoloških platformah. Neuspešen vzorec sporazumevanja postane v vsaki situaciji slab in žaljiv. Žaljive slike, jezik, kretnje, memi, šale, zgodbe in obrekovanje v besedilnih sporočilih, e-pošti, spletnih straneh in telefonskih aplikacijah so primeri slabih, nespoštljivih medosebnih odnosov.

    »Pri ustrahovanju gre za vprašanje javnega zdravja in zato se je potrebno s preventivo, ukrepanjem in terapijo s tem takoj soočiti. Kot starši, učitelji in družba v celoti imamo skupno odgovornost, da prisluhnemo našim otrokom in jih zaščitimo tako, da nudimo informacije, ozaveščamo in krepimo vse zadevne udeležence s pravimi orodji in znanjem,« je poročal predsednik Evropske mreže proti ustrahovanju, gospod Costas Yannopoulos.[1]

    Glavni govornik na 5. mednarodni konferenci Evropske mreže proti ustrahovanju, Peter Smith, zaslužni profesor psihologije na londonski univerzi in častni član EAN-a, je predstavil doslednost v razlikah med spoloma pri stopnjah ustrahovalcev in žrtev. Profesor Smith je ugotovil, da fenomen ustrahovanja vpliva enako na fante in dekleta.[2]

    Matt Watson, terapevt družinske svetovalnice Cerkve Jezusa Kristusa svetih iz poslednjih dni pravi, da se obnašanju lahko reče ustrahovanje »kadar je prisoten strah in zastraševanje oziroma ko nekdo reče ‘Nehaj!’, a se takšno obnašanje nadaljuje. Občutkov žrtve se ne upošteva.«[3]

    Ustaviti moramo slabo komunikacijo, da se izognemo neprijetnim posledicam. Starešina Dieter F. Uchtdorf iz zbora dvanajstih apostolov Cerkve Jezusa Kristusa svetih iz poslednjih dni je pripovedoval o prepričljivem desetminutnem videu z izmišljenimi osebami, ki zajame pomembne neželene posledice kot tudi spremembo v srcu nekega mladeniča.[4] Starešina Dieter F. Uchtdorf nam svetuje, naj, ko pride do sovraštva, opravljanja, ignoriranja, zasmehovanja, pogrevanja zamer oziroma želje po škodovanju – s tem prenehamo!

    »Ali gojite zamero do nekoga? Ali obrekujete, četudi je to, kar poveste, res? Ali druge izključujete, odrivate stran oziroma kaznujete zaradi nečesa, kar so storili? Ali skrivoma zavidate drugim? Ali želite nekomu škoditi? Če ste na katero od teh vprašanj odgovorili pritrdilno, boste morda želeli udejanjiti tri-besedno pridigo od prej. Prenehajte s tem! V tem življenju je dovolj bolečine in žalosti, ne da bi jima dodajali s svojo trmoglavostjo, zagrenjenostjo in užaljenostjo.«

    Starešina Uchtdorf nadaljuje: »Bodimo prijazni. Odpuščajmo. Drug z drugim se pogovarjajmo v mirnem tonu. Delajmo dobro vsem ljudem. Dopuščajmo si videti druge tako, kot nas vidi nebeški Oče, kot zmotljive in nepopolne smrtnike, ki imamo veliko večji potencial in vrednost, kot si lahko predstavljamo. Ker nas ima Bog tako močno rad, moramo tudi mi imeti radi in odpuščati. Pomnite, navsezadnje usmiljeni prejmejo usmiljenje.«

    V učilnici življenja so naši odnosi z drugimi to, kar je v resnici najpomembneje. Ne pozabite preizkusiti vaših medosebnih sporočil s tremi osnovnimi vprašanji.

    Ali je res?

    Ali je prijazno?

    Ali je koristno?

     


    [1] 5. mednarodna konferenca Evropske mreže proti ustrahovanju, spletna stran, novice in sporočilo za javnost Evropske mreže proti ustrahovanju

    [2] Prav tam

    [3] »Kako premagati ustrahovanje«, Rebecca M. Taylor, Cerkvene revije

    [4] Evangelijski mediji, Ustrahovanje – Prenehajte s tem, Cerkev Jezusa Kristusa svetih iz poslednjih dni